söndag 12 mars 2017

Lite smått och gott innan Sportlovet


Vi skriver en faktatext om Järnåldern.


Vi började veckan med att skriva en faktatext om Järnåldern. Vi tittade på Trappan och funderade på vad som bör vara med i en faktatext för att man ska vara längst upp på trappan.
Vi har tidigare gjort den här trappan gemensamt där vi bestämt vad som ska vara med för att man ska nå till högsta steget.
  • Tydlig rubrik där det framgår vad faktatexten handlar om.
  • Underrubriker där innehållet är sorterat på rätt plats.
  • Man har skrivit med egna ord.
  • Inga åsikter bara neutralt skrivet.
  • Källförteckning.

Stödord

  • Smida föremål av järn.
  • Kallare klimat
  • Större byar
  • Varmare hus
  • Höns och katt
  • Begravning på fält.
  • Offra till Gudarna.





Jag har skrivit upp stödord på tavlan som jag vill att eleverna ska ha med i sin text.



Vår gemensamma trappa.


Friluftsdag med Åk 3 från Alne. 

 Veckan avslutades med en friluftsdag tillsammans med Åk 3 från Alne.
Vi samlades i lekparken för lite olika aktiviteter och efter någon timme så grillade vi hamburgare.





 



 Intervjuer med 6-åringar på skolan.


Under veckan arbetade vi också med intervjufrågor. Vi bestämde att vi skulle intervjua 6 åringarna på skolan. Alla i klassen har en lillfadder i Jollegruppen. Vi bestämde att vi skulle intervjua dessa småfaddrar och göra en sammanställning av någon fråga de svarat på i ett diagram.
 6-åringarna tyckte det var jättespännande att bli intervjuade av " De stora Faddrarna".
Många bra frågor. Alla arbetade med sin veckokompis när de gjorde frågorna.







En av frågorna handlade om vilken favoritfärg de hade. När vi fått in svaren så sammanställde vi just denna fråga i ett diagram.
Ett bra sätt att koppla frågor till statistik.
Vi pratade om hur viktigt det är att rubriken säger vad diagrammet visar och att de olika axlarna säger vad som visas.
 I det här fallet är det antal elever på den ena axeln och olika favoritfärger på den andra axeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar